انواع سیستمهای ذخیره طولانی مدت  سیب زمینی و پیاز در انبارهای هوشمند ( سردخانه سیب زمینی)

هر ساله بیش از 350 میلیون تن سیب زمینی در سراسر جهان مصرف می شود . از چیپس سیب زمینی تا خلال سرخ شده ، سیب زمینی های پخته شده ، تنوری یا پوره سیب زمینی . بدون در نظر گرفتن اینکه چگونه سیب زمینی ها در بشقاب شما سرو می شوند ، اما همه سیب زمینی ها از منشا ء مشابهی پدید آمده اند . کشاورزان  از کاشت تا برداشت با دقت و مراقبت ویژه ای بر محصولاتشان نظارت می کنند . اما پس از فصل برداشت چه باید کرد ؟ پاسخ انبار کردن سیب زمینی های مرغوب است .

مزیت های استفاده از انبارهای هوشمند

نگهداری محصول برای زمان طولانی با حداقل کاهش وزن و کیفیت  ، کاهش قابل توجه مصرف انرژی

نیاز به تعداد بسیار کم نیروی انسانی و اجرای اکثر تصمیمات و تنظیمات بصورت هوشمند و توسط سیستم کامپیوتر مرکزی ، بازگشت کوتاه سرمایه گذاری اولیه ، حفظ کیفیت سیب زمینی جهت کاربردهای صنعتی و درنتیجه تولید محصولات با کیفیت بهتر در کارخانجات و رضایت مصرف کننده نهایی .

سیستم ذخیره حجمی

برای ذخیره سازی محصول به صورت فله با ارتفاع حدود 3 تا 5 متر تهویه رانشی از طریق کانال های تهویه یا کف سازی انبار بصورت شبکه ای انجام می پذیرد .

تهویه  رانشی و توزیع مناسب هوا با تنظیم عالی ترکیب هوای داخل و خارج ، استفاده بهینه از فضای موجود و آسانی نگهداری ، ذخیره و تخلیه و بارگیری محصول از انبار از مزیتهای این سیستم می باشد.

سیستم اتاق تهویه

برای ذخیره سازی محصول در جعبه ها در یک درجه حرارت خاص ، که تا ارتفاع حدود 7/5 متر چیده شده اند تهویه به وسیله ی جریان طبیعی هوا در اطراف جعبه ها انجام می شود .طراحی عالی همراه با دریچه ترکیب مخلوط هوا ، تهویه طبیعی، مناسب برای ذخیره سازی و انبارداری در یک دمای خاص ، قابلیت انعطاف در بکارگیری و استفاده و نصب آسان از مزیتهای این سیستم میباشد.

سیستم دیواره خشک

تهویه با رانش هوا در محصول در جعبه های باز یا بسته که تا ارتفاع 7/5 متری روی هم چیده شده اند . در این روش دریچه ای در پالت ها ایجاد می کنند که باعث می گردد هر ردیف از جعبه ها در هر لایه دریچه ای جهت تهویه هوا داشته باشد . از آنجا که ساخت دیوار بصورت شیب دار انجام می گردد ، در این سیستم توزیع هوا بهینه شده است .سطح بالایی از انعطاف پذیری، امکان تهویه در هر ردیف و لایه ، ظرفیت باز کردن دریچه در پالت ها بصورت انتخابی ،انتشار و توزیع بسیار عالی و ویژگی خشک شدن کامل هوا و تناسب بسیار مناسب با تنوع محصول از مزیتهای این سیستم می باشد.

سیستم مکش

تهویه با مکش هوا در محصول در جعبه های باز که تا 7/5 متر ارتفاع روی هم چیده شده اند ایجاد گشته است. از آنجا که بین دو ردیف جعبه فشار منفی ایجاد می شود ، هوا به طور مؤثری در بین جعبه ها جریان پیدا می کند .ساخت و ساز با کیفیت بالا با الگوی تکنولوژی پیشرفته رانش هوای عالی ، نیروی تهویه هوای بسیار خوب تا طول تقریبا 25 متر و انتشار و توزیع عالی و ویژگی خشک شدن هوا از ویژگیهای این سیستم می باشد.

سیستم دمندگی

تهویه با رانش هوا در محصول در جعبه های باز که تا 7/5 متر ارتفاع روی هم چیده شده اند ایجاد گشته است. جریان هوا با فشار مضاعف و پخش یکنواخت بطور مؤثر در بین هر ردیف و لایه از جعبه ها جریان پیدا می کند .ساخت و ساز با کیفیت بالا بمنظور توزیع هوای مناسب ،  نیروی تهویه هوای بسیار خوب تا طول تقریبا 25 متر و انتشار و توزیع عالی و ویژگی خشک شدن هوا از ویژگیهای این سیستم می باشد.

مراحل ذخیره سازی سیب زمینی در انبارهای هوشمند شامل پنج مرحله می باشد :

–  مرحله خشك كردن

– مرحله درمان (بهبود آسیب های وارد شده به سیب زمینی در حین برداشت یا انتقال)

– مرحله خنک نمودن

– مرحله ذخیره سازی (در دمای ثابت)

-مرحله برگرداندن دمای محصول به دمای محیط در هنگام خروج محصول از سردخانه

دمای مناسب نگهداری سیب زمینی و پیاز در انبار

سردخانه سیب زمینی
دستگاه فرنچ فرایز

برای مدت زمان بالای شش ماه

1 درجه سانتیگراد

برای مصارف خانگی

4 تا 6 درجه سانتیگراد

برای مصارف صنعتی ( فرنچ فرایز )

6 تا 8 درجه سانتیگراد

برای مصارف صنعتی ( چیپس )

7 تا 9 درجه سانتیگراد

خطوط و ماشین آلات

ارائه شده توسط شرکت راهکار نوین اسپادانا :

 

  • خط کامل تولید سیب زمینی فرنچ فرایز French Fries ( سیب زمینی خلال شده و نیمه سرخ شده و منجمد )
  • خط کامل تولید چیپس سیب زمینی (چیپس ساده و کتل چیپس) و انواع اسنک
  • خط کامل تولید پوره (پرک) سیب زمینی
  • خط کامل تولید نشاسته سیب زمینی
  • خط کامل تولید هاش براون Hash Browns 
  • ماشین آلات سورتینگ سیب زمینی و پیاز
  • ماشین آلات شستشوی سیب زمینی
  • سیستمها و تجهیزات ذخیره و انبار سیب زمینی و پیاز
  • ماشیین آلات تمام اتوماتیک پوستگیری پیاز
  • ماشین آلات انجماد سیب زمینی و سبزیجات به روش IQF ( تونل انجماد )

 

آیا میدانید ؟

سرانه مصرف سیب زمینی در ایران 45 کیلوگرم است درحالی که میانگین جهانی مصرف سیب زمینی تنها 34 کیلوگرم اعلام شده است . سرانه مصرف این ماده خوراکی درکشورمان از مصرف جهانیان 11 کیلوگرم بیشتر است ولی این رقم در مقایسه با سرانه 120 کیلوگرمی کشورهای پیشرفته رقم پایینی است پس ارزش غذایی سیب زمینی باید در سبد خانوار جایگاه ویژه ای داشته باشد زیرا می تواند هزینه خانوار را در مصرف محصولاتی مانند برنج کاهش دهد.

از حدود پنج میلیون تن تولید سیب زمینی در کشور، 500 هزار تن آن در صنایع تبدیلی مصرف می‌شود که رقم پایینی است بنابراین باید تلاش کنیم تا با تبیین ارزش غذایی سیب زمینی، مصرف آن را در صنایع تبدیلی نیز افزایش دهیم.

مطالب بیشتر

هنوز به دنبال چیزی هستید؟