انواع غذاهای بین المللی با سیب زمینی

گاهی فقط برای خوردن یک بشقاب سیب زمینی سرخ کرده هم که شده به رستوران می رویم و همین سیب زمینی ساده در رستوران انگار خوشمزه تر می شود! سیب زمینی خوراکی سالم و خوشمزه ایست که روش های زیادی برای پختش وجود دارد؛ می توانید آن را به صورت پوره در بیاورید، آب پز کنید و یا به صورت خلال در خورش بریزید. با اینکه سیب زمینی اولین بار در کشورهای پرو و بولیوی به عمل آمد اما خیلی زود در همه دنیا پخش شد. این ماده غذایی خوشمزه در خیلی از غذاها استفاده می شود و در خیلی از غذاها هم ماده اصلی است. در ادامه با انواع غذا با سیب زمینی در سرتاسر دنیا آشنا می شویم.

سیب زمینی سرخ کرده هلندی | Patat

سیب زمینی سرخ کرده در تمام دنیا محبوب و پرطرفدار است و این میان وعده در هر کشوری به سبک و سیاق خاصی تهیه می شود. در هلند نیز این سیب زمینی های خوشمزه Patat نامیده می شوند. تفاوت آن ها این است که خلال های سیب زمینی نازک تر از معمول هستند و همراه با سس مایونز سرو می شوند. البته سس کچاپ یا سس بادام زمینی هم استفاده می شود. اصیل ترین و مشهورترین مدل هلندی این میان وعده ترکیب سیب زمینی سرخ کرده، سس مایونز، پیاز خام خرد کرده و سس بادام زمینی است که patatje oorlog نامیده می شود. پیشنهاد می کنیم در سفر به هلند حتما این مدل خاص از سیب زمینی سرخ کرده را حتما امتحان کنید.

کانادا، پوتین | Poutine

این غذای سنتی اولین بار در استان کبک اختراع شد اما امروز دیگر به غذای خیابانی محبوب همه ی کانادا تبدیل شده است. این غذا در واقع همان سیب زمینی سرخ کرده به همراه سس گریوی و پنیر است،  البته پوتین تنوع زیادی دارد و بعضی از آشپزهای خوش ذوق چیزهای دیگری مثل گوشت را هم به آن اضافه می کنند تا خوشمزه تر شود.

فرانسه، گراتن سیب زمینی | Potato Gratin

یکی از خوشمزه ترین انواع غذا با سیب زمینی بدون شک گراتن سیب زمینی است. این غذا خیلی راحت و آسان است و در عین حال طعمی لذیذ و فوق العاده خوشمزه دارد. گراتن سیب زمینی امروزه در تمام دنیا محبوبیت دارد اما باید بدانید که خاستگاه اصلی این غذا کشور فرانسه است. برای تهیه این گراتن، سیب زمینی ها را حلقه حلقه می کنند و کف ظرف می چینند. بعد روی آن پنیر فراوان و گاهی سس سفید می ریزند و بعد این غذای بهشتی را داخل فر قرار می دهند.

فرانسه، سیب زمینی پف کرده | Pommes soufflées

سیب زمینی پف کرده در واقع یک نوع سیب زمینی سرخ کرده است که به شکلی بامزه و ترد درآمده است. ورقه های سیب زمینی را دوبار سرخ می کنند، یک بار در دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد و یک بار هم بعد از سرد شد در دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد. این کار باعث می شود ورقه های سیب زمینی مثل بادکنک پف کنند و بالا بیایند. این نوع سیب زمینی سرخ کرده مسلما تردتر و برشته تر است و بیشتر شبیه چیپس است.

فرانسه، الیگوت | Aligot

اگر پنیر را هم به اندازه سیب زمینی دوست دارید الیگوت، غذای محبوب شماست. برای درست کردن این غذای سنتی، پوره سیب زمینی را با پنیر مخلوط می کنند تا ظاهری شبیه فوندو ( ترکیب چند پنیر با هم که مثل سس می شود) پیدا کند. این غذا را معمولا با گوشت می خورند تا کاملا مقوی شود پس حتما دوست دارید آن را امتحان کنید، بهترین جا برای خوردن این غذا رستوران های محله اوورنی است که آن را به خوشمزه ترین حالت ممکن درست می کنند.

سوئیس، روستی | Rösti

روستی یکی دیگر از انواغ غذا با سیب زمینی است که در کشور سوئیس محبوبیت زیادی دارد. روستی طرز تهیه ساده ای دارد و در سوئیس معمولا به عنوان صبحانه و همراه با تخم مرغ و سوسیس سرو می شود. سوئیسی ها عاشق روستی هستند و آن را غذای ملی خود می دانند. برای تهیه روستی، سیب زمینی خام یا پخته را رنده می کنند و سرخ می کنند.

ایتالیا، گنوچی | Gnocchi

وقتی سیب زمینی تبدیل به پاستا می شود! هیچ کس به جز ایتالیایی ها راه این کار را بلد نیست! نوکی در واقع ترکیبی از سیب زمینی، آرد و چند خوراکی دیگر مثل پنیر و تخم مرغ است. این غذا بعد از اینکه خوب پخت با سسی غلیظ پوشیده و خوشمزه و خوشرنگ می شود. با اینکه اولین بار در شمال ایتالیا اختراع شد اما در شهرهای دیگر هم درست می شود البته به شیوه ای  متفاوت!

کره جنوبی، گامجاجئون | Gamja-jeon

گامجا-جئون یک جور پنکیک سیب زمینی است که برای درست کردن آن سیب زمینی را رنده و به صورت نازک در ماهی تابه پهن می کنند تا سرخ و ترد شود. در خیلی از رستوران های کره جنوبی از این پنکیک به عنوان پیش غذا استفاده می کنند و گاهی بر روی آن سبزیجاتی مثل پیازچه خرد شده، هویج، قارچ و حتی سیر گذاشته می شود. با اینکه این غذا به تنهایی هم خوشمزه است اما بعضی ها بر روی آن سس مخصوصی می ریزند؛ سسی که از ترکیب سس سویا و سرکه درست می شود.

آمریکا، هش براون | Hash browns

هیچ کسی پیدا نمی شود که بگوید من «هش براون» دوست ندارم. این غذای خوشمزه در همه خانه ها و سر میز صبحانه رستوران های آمریکا پیدا می شود. برای درست کردن این غذا سیب زمینی را به صورت درشت رنده و در روغن سرخ می کنند. این غذا خیلی راحت آماده می شود و معمولا در کنارش تخم مرغ و گوشت هم قرار دارد.

هند، آلو گوبی | Aloo Gobi

غذایی که از سیب زمینی، گل کلم و ادویه درست می شود و همه گیاهخواران هندی عاشقش هستند. در این غذا آنقدر زردچوبه ریخته می شود که رنگ زرد خوشرنگی پیدا می کند و همین رنگ فوق العاده مطمئنا اشتهایتان را چندین برابر می کند. آلو گوبی هم خوشمزه، هم ارزان و هم متنوع است و در همه شهرهای هند درست می شود.

اسپانیا، تورتیلا اسپانیایی | tortilla Española

تورتیلا یکی از خوشمزه ترین انواع غذا با سیب زمینی است که در زبان انگلیسی به املت اسپانیایی شهرت پیدا کرده است. در واقع، این غذا شباهت زیادی به املت دارد و از ترکیب تخم مرغ، سیب زمینی، گاهی پیاز و سیر یا پیازچه تهیه می شود. مواد را با هم ترکیب می کنند و بعد به صورت یکپارچه داخل روغن سرخ می کنند. این غذای خوشمزه یکی از محبوب ترین غذاها در اسپانیاست و معمولا با سس فلفل خورده می شود.

بریتانیا، پای چوپان | Shepherd’s Pie

پای چوپان یک جور پای گوشت است که یک لایه پوره سیب زمینی روی آن را پوشانده است. گاهی هم بر روی این غذا پنیر پیتزا می ریزند و آن را به همراه سس گریوی و سبزیجات می خوردند. این غذای خوشمزه را فقط می توانید در خانه ها و رستوران های بریتانیا پیدا کنید.

سوئد، سیب زمینی هاسل بک | Hasselbackspotatis

برای درست کردن این غذای ساده روی یک سیب زمینی درسته برش های زیادی ایجاد کنید و بگذارید بپزد. حالا باید روی سیب زمینی را با کره، خلال بادام و پودر سوخاری بپوشانید. این غذا اولین بار در سال ۱۹۵۳ اختراع شد و از آن زمان تا به حال سوئدی های زیادی آن را درست می کنند. این غذای سبک و خوشمزه را معمولا در کنار غذاهای دیگر می خورند و با سبزی تزئین می کنند.

تایلند، کاری ماسامان | Massaman Curry

این غذا مثل همان آبگوشت ما ایرانی هاست اما تایلندی ها با اضافه کردن موادی مثل شیر نارگیل و انواع و اقسام ادویه ها آن را مخصوص تایلند کردنده اند. با خوردن یک کاسه از این غذا آنقدر سیر می شوید که دیگر تا چند روز دلتان غذا نمی خواهد! البته حواستان باشد چون با غذایی بینهایت تند طرف هستید

پرو، پاپا رلنا | Papa Rellena

سیب زمینی اولین بار در پرو به عمل آمده پس اصلا عجیب نیست که در این کشور با این خوراکی،  غذاهای خوشمزه درست شود. این غذا در واقع یک جور کروکت است و برای درست کردن آن خمیر سیب زمینی پخته شده را با گوشت و پیاز پر و آن را  آنقدر در روغن سرخ می کنند تا  طلایی و ترد شود البته گاهی روی آن پنیر هم می ریزند.

ایرلند، کلکانون | Colcannon

کلکانون یک غذای سنتی ایرلندی است که از سیب زمینی له شده همراه با کلم برگ و کاهو کاله تهیه می شود و در ایرلند بسیار پرطرفدار است. کلکانون به صورت سنتی از سیب زمینی له شده همراه با کاهو کاله یا کلم برگ، شیر یا خامه، کره، نمک و فلفل و گاهی پیازچه خرد شده تهیه می شود. کلکانه معمولا همراه با سوسیس خورده می شود و یکی از محبوب ترین انواع غذا با سیب زمینی در این کشور به حساب می آید.

شیلی، چوریلانا | Chorrillana

یکی دیگر از انواع غذا با سیب زمینی غذایی به نام چوریلانا است که در کشور شیلی تهیه می شود. در این غذا سیب زمینی سرخ کرده را با تکه های گوشت، سوسیس و سایر مواد ترکیب می کنند. در آخر هم روی غذا نیمرو یا پیاز سرخ شده می ریزند و سرو می کنند. چوریلانا به دلیل حجم زیادی که دارد معمولا چند نفری خورده می شود.

لبنان، بطاطا حره | Batata harra

اکثر غذاهای لبنانی خوشمزه و تند و تیز هستند. بطاطا حره هم یکی از انواع غذا با سیب زمینی است که در لبنان تهیه می شود. برای آماده سازی این غذا، سیب زمینی های خرد شده را با فلفل قرمز، گشنیز، چیلی، سیر و روغن زیتون ترکیب می کنند و یک غذای ساده و در عین حال خوشمزه را آماده می کنند.

خطوط و ماشین آلات

ارائه شده توسط شرکت راهکار نوین اسپادانا :

 

  • خط کامل تولید سیب زمینی فرنچ فرایز French Fries ( سیب زمینی خلال شده و نیمه سرخ شده و منجمد )
  • خط کامل تولید چیپس سیب زمینی (چیپس ساده و کتل چیپس) و انواع اسنک
  • خط کامل تولید پوره (پرک) سیب زمینی
  • خط کامل تولید نشاسته سیب زمینی
  • خط کامل تولید هاش براون Hash Browns 
  • ماشین آلات سورتینگ سیب زمینی و پیاز
  • ماشین آلات شستشوی سیب زمینی
  • سیستمها و تجهیزات ذخیره و انبار سیب زمینی و پیاز
  • ماشیین آلات تمام اتوماتیک پوستگیری پیاز
  • ماشین آلات انجماد سیب زمینی و سبزیجات به روش IQF ( تونل انجماد )

 

آیا میدانید ؟

سرانه مصرف سیب زمینی در ایران 45 کیلوگرم است درحالی که میانگین جهانی مصرف سیب زمینی تنها 34 کیلوگرم اعلام شده است . سرانه مصرف این ماده خوراکی درکشورمان از مصرف جهانیان 11 کیلوگرم بیشتر است ولی این رقم در مقایسه با سرانه 120 کیلوگرمی کشورهای پیشرفته رقم پایینی است پس ارزش غذایی سیب زمینی باید در سبد خانوار جایگاه ویژه ای داشته باشد زیرا می تواند هزینه خانوار را در مصرف محصولاتی مانند برنج کاهش دهد.

از حدود پنج میلیون تن تولید سیب زمینی در کشور، 500 هزار تن آن در صنایع تبدیلی مصرف می‌شود که رقم پایینی است بنابراین باید تلاش کنیم تا با تبیین ارزش غذایی سیب زمینی، مصرف آن را در صنایع تبدیلی نیز افزایش دهیم.

مطالب بیشتر

هنوز به دنبال چیزی هستید؟