خواص سیب زمینی 

از فواید سیب زمینی هرچه بگوییم کم است, سیب زمینی منبع ویتامین B6 و ویتامین C بوده و برای سلامتی بسیار مفید است. یک سیب زمینی کوچک حاوی 30 گرم کربوهیدرات است. و یک فنجان پوره سیب زمینی حاوی 214 کالری ، یک سیب زمینی پخته شده کوچک 129 کالری دارد اما این تنها بخش قابل توجه سیب زمینی در بحث خواص و فواید یا ارزش غذایی نیست و این اینگریدینت بسیاری از غذاها دنیایی از خواص را در خود دارد.

ترکیبات سیب زمینی:

۸۰ درصد سیـب زمینی را آب، ۲۰ درصد آن را مواد جامد (عمدتا نشاسته) و ۰٫۵ درصد آن را سلولز تشکیل میدهد.

ارزش تغذیه ای ۱۰۰ گرم سیب زمینی خام:

آب ۸۲ گرم                        کالری ۷۰ کیلو کاری

پروتئین ۲ گرم                    کربوهیدرات ۱۹ گرم

چربی ۰٫۱ گرم                     تیامین ۰٫۱۱ میلی گرم

ریبوفلاوین ۰٫۰۴ میلی گرم

ویتامین B6 0.25 میلی گرم

ویتامین C 19 میلی گرم     نیاسین ۱٫۲ میلی گرم

آهن ۱٫۸ میلی گرم             کلسیم ۹ میلی گزم

منیزیوم ۱۰ میلی گرم           منگنز ۰٫۲۵ میلی گرم

مس ۰٫۳۵ میلی گرم           فسفر ۲۶ میلی گرم

پتاسیم ۵۰۰ میلی گرم          سدیم ۲۰۴ میلی گرم

فیبر ۳ گرم                         کلسترول ۰ گرم

 

سموم موجود در سیب زمینی:

دو گلیکو آلکالوئید تلخ مزه و سمی بنامهای سولانین(SOLANINE) وچاکونین(CHACONINE) در برگها ، میوه ها، گلها، و ساقه های سیب زمینی وجود دارد. سولانین به عنوان سیستم دفاعی گیاه عمل کرده و گیاه سیـب زمینی را از شر آفات و بیماریها مصون میدارد. میزان بسیار اندکی سولانین در پوست و زیر پوست سیب زمینی وجود دارد، که میزان مجاز آن ۰٫۲mg/g میباشد. اما هنگامی که سیـب زمینی در معرض نور قرار میگیرد، این میزان میتواند تا ۱mg/g افزایش یافته و ایجاد مسمومیت کند. سولانین اغلب در پوست و حداکثر تا ۳ میلی متر زیر پوست تجمع می یابد.

نکته: سـیب زمینی تلخ مزه به معنای افزایش سطح سولانین در آن است. (البته میتواند به علت افزایش قند نیز باشد)

نکته:برگ و میوه سـیب زمینی حاوی سولانین میباشد که خاصیت مخدری و آرام بخشی دارد. اما مشروط بر اینکه به عنوان ضماد استفاده گردد.

نکته: سرخ کردن سـیب زمینی تا دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد سولانین را تا حد زیادی نابود میسازد. (اما پختن در مایکروویو و آب پز کردن تاثیری ندارد)

نکته: علایم مسمومیت با سولانین: سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، تب، زردی، کاهش حرارت بدن، فلج، اسهال، دل پیچه، کما و حتی مرگ.

نکته:مصرف سیـب زمینی خام بشرطی که پوست کنده باشد سمی نیست اما ایجاد نفخ میکند.

سبز شدن رنگ پوست سیب زمـینی:

هنگامی که سیب زمینی در معرض نور قرار میگرد، رنگدانه های سبزی روی پوست آن تشکیل میشود، که همان کلروفیل است. اما این سبز شدن افزایش سطح سولانین را نیز در پی دارد. بنابراین لکه های سبز رنگ پوست سیـب زمینی را حتما قبل از مصرف جدا کنید.

آیا پوست سـیب زمینی مغذی است؟

بله. بیشترین میزان فیبر سـیب زمینی و بیشتر ویتامینهای آن در مجاورت پوست سیـب زمینی قرار دارد. بنابراین مصرف سیب زمینی با پوست توصیه میگردد. (مشروط بر اینکه قسمت های سبز آن را گرفته و پوست را کاملا شسته باشید)

هضم سیـب زمینی:

نشاسته(starch) یک کربوهیدارت کمپلکس و نامحلول در آب است. نشاسته از ترکیب دو پلی ساکارید به نامهای آمیلوز(AMYLOSE) و آمیلو پکتین(AMYLOPECTIN) تشکیل یافته است. هر دو این آنها پلی مرهای گلوکز میباشند. یک زنجیره پلیمر نشاسته نمونه از ۲۵۰۰ مولکول گلوکز تشکیل یافته است. نشاسته در بدن انسان قابل هضم میباشد. ابتدا نشاسته در دوازدهه توسط آنزیم آمیلاز(AMYLASES) به مالتوز تبدیل میشود. سپس مالتوز در روده باریک توسط آنزیم مالتاز به گلولکز تبدیل میگردد.

سیـب زمینی از دانه های نشاسته محصور در یک پوشش سلولزی تشکیل شده است. از آنجایی که بدن انسان قادر به هضم سلولز نمیباشد. از این رو مصرف سیب زمینی خام، حتی اگر بطور کامل هم جویده شود از سراسر لوله گوارش بدون آنکه هضم گردد، خواهد گذشت. بنابراین مصرف سیـب زمینی خام هیچگونه ارزش غذایی نخواهد داشت. اما اگر سیب زمیـنی پخته شود پوشش سلولزی آن پاره شده و محتویات آن(نشاسته و مواد مغذی) میتواند هضم گردد. همچنین با پختن سـیب زمینی دانه های نشاسته با جذب آب حجیم تر میگردند.

سـیب زمینی شیرین منبع بسیار خوب ویتامین A و C میباشد. در سیب زمینی های دیگر میزان ویتامین A بسیار ناچیز است. سیـب زمینی شیرین حاوی ترکیب اکسالات است بنابراین افرادی که دچار ناراحتی های کلیه و کیسه صفرا میباشند باید از مصرف آن خودداری کنند. همچنین اکسالات در جذب کلسیم تداخل ایجاد میکند. بنابراین افرادی که دچار فقر کلسیم هستند، باید حداقل ۲ ساعت پس از مصرف مکمل های کلسیم سیب زمینی شرینی مصرف کنند.

سیب زمینی دارای شاخص گلیسمیک بالایی میباشد.بدین معنی که سطح قند خون را به سرعت بالا میبرد.بنابراین بیماران دیابتی بایستی تحت نظر پزشک خود از سیب زمینی استفاده کنند.

سیـب زمینی منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین B6، پتاسیم، منگنز، مس و فیبر است.

سیـب زمینی یک ماده غذایی مغذی و کم چرب است. سیب زمینی آب پز، بخار پز، تنوری و کباب شده بهترین شکل مصرف سیب زمینی می باشند.

سیـب زمینی حاوی مواد آنتی اکسیدان بوده و خاصیت ضد سرطانی و محافظت از قلب و عروق را دارا است.

سیـب زمینی حاوی ترکیباتی موسوم به KUKOAMINES میباشد که باعث کاهش فشار خون میگردد.

علت قهوه ای شدن سیـب زمینی پوست کنده چیست؟

سیـب زمینی پوست کنده و قطعه قطعه شده در معرض هوا قهوه ای رنگ میشود. علت تغییر رنگ وجود آنزیم تیروزیناز tyrosinase در سیب زمینی است که با اکسیژن هوا و همچنین فنولهای حاوی آهن موجود در خود سـیب زمینی واکنش نشان میدهد. بریدن سیب زمینی باعث آسیب دیواره سلولی و آزاد شدن این آنزیم میگردد. این واکنش اکسیداسیون را میتوان با غیر فعال کردن آنزیم تیروزیناز با حرارت، کاهش ph سطح سیـب زمینی (آب لیمو ترش، سرکه و دیگر اسیدها) و یا کاهش اکسیژن هوا (با قرار دادن سیـب زمینی در ظرف آب) به حداقل رساند.

کاهش فشار خون 

سیب زمینی غنی از فیبر و پتاسیم است که بیشترین فایده را دارد. آن ها به کاهش فشار خون کمک و از قلب محافظت می کنند و حتی به درمان التهاب و بیماری های ناشی از سرطان و روماتیسم کمک می کنند.

تحقیقات نشان داده است که پوست سیب زمینی سرشار از پتاسیم است – مواد معدنی که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. یک سیب زمینی پخته شده متوسط حدود 535 میلی گرم پتاسیم ( و فقط 17.3 میلی گرم سدیم ) دارد، که حدود 15 درصد از مقدار توصیه شده روزانه است. میزان بالای پتاسیم در خون می تواند کلیه ها و آب بیشتری داشته باشد و این به کاهش فشار خون کمک می کند.در واقع، خوردن پتاسیم درست مانند خوردن یک ادرار آور است. پتاسیم همچنین به عملکرد قلب کمک و به صورت بهینه ارتباط اعصاب و ماهیچه ها کمک می کند.

مطالعه دیگر بیان می کند که خوردن بخشی از سیب زمینی دو بار در روز می تواند به کاهش فشار خون کمک کند . سیب زمینی های آب پز نیز قابل قبول هستند. تحقیقات همچنین نشان داده است که سیب زمینی حاوی مواد شیمیایی گیاهی ویژه ای مشابه آن هایی است که در داروهای فشار خون یافت می شوند.

اما مهم است توجه داشته باشید همه اینها به روشی که سیب زمینی ها آماده می شوند بستگی دارد. سالم ترین راه برای خوردن سیب زمینی این است که ابتدا آن ها را در مایکروویو بدون روغن، چربی و غیره طبخ کنید.

با این حال، می خواهید قبل از اینکه این سبزیجات را بخش منظمی از رژیم غذایی خود قرار دهید، با پزشک مشورت کنید ( در صورتی که مبتلا به فشار خون باشید ). از آنجا که مطالعه ای بیان می کند که تاثیر سیب زمینی در فشار خون بالا نامشخص است – می توانند در پتاسیم بالا باشند، اما همچنین کربوهیدرات بالایی دارند.

بهبود سلامت قلب 

سیب زمینی حاوی کلسترول نیست و حاوی فیبر، پتاسیم، ویتامین ث وب6 هستند که همه آن ها برای سلامتی قلب عالی هستند. فیبر در سبزیجات به کاهش کلسترول اضافی در خون کمک می کند. و پتاسیم از قلب هم محافظت می کند – مصرف 4،069 میلی گرم پتاسیم روزانه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 49 درصد کاهش دهد.

طبق گفته دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، مصرف فیبر بیشتر ( سیب زمینی به خصوص ) می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

جلوگیری از سرطان

مطالعات نشان داده اند که خوردن سیب زمینی باعث سرطان نمی شود، مگر اینکه آن ها را سرخ کرده بخورید بنابراین، اگر این تصور را داشتید که سیب زمینی می تواند باعث سرطان شود، آرام بگیرید. ، سیب زمینی آب پز و یا حتی پخته می تواند بیشتر مفید باشد. سیب زمینی سرخ شده می تواند منجر به تولید یک ماده شیمیایی به نام آکریلامید شود که باعث سرطان می شود .

سیب زمینی علاوه بر جلوگیری از سرطان، حتی می تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد – مانند هر مطالعه. و این می تواند به مقدار ویتامین ث در سیب زمینی ها نسبت داده شود. 50 میلی گرم ویتامین ث ( معادل دو سیب زمینی ) می تواند خطر سرطان معده را تا 8 درصد کاهش دهد.

همچنین مشخص شد که سیب زمینی های ارغوانی خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهند. محققان مشاهده کرده بودند عصاره سیب زمینی پخته شده مانع گسترش سلول های بنیادی سرطان روده بزرگ می شود و حتی آن ها را در برخی موارد کاملا نابود کرده است.

بهبود سلامت مغز 

سیب زمینی همچنین حاوی اسید آلفا لیپویک است که به سلامت مغز کمک می کند. این اسید به بهبود حافظه در آلزایمر و حتی کاهش شناختی در برخی بیماران کمک می کند.

سیب زمینی به درمان افسردگی کمک می کند آن ها می توانند بر انتقال دهنده های عصبی مغز که مسئول مدیریت سطوح روحی هستند تاثیر بگذارند – و جالب است که اینها همان انتقال دهنده های عصبی هستند که توسط دارو مورد هدف قرار گرفته اند. خوردن یک سیب زمینی ساده قبل از رفتن به رختخواب می تواند به بدن کمک کند تا احساسات و حالات شما را منظم کند.

ویتامین ث در سیب زمینی ها نیز در درمان افسردگی نقش دارد. ویتامین یک آنتی اکسیدان است و به جلوگیری از آسیب سلولی به ویژه در مغز کمک می کند .

کمک به تقویت استخوان ها

طبق گفته مرکز پزشکی مریلند، منیزیم و پتاسیم موجود در سیب زمینی می توانند به سلامت استخوان کمک کنند. این دو ماده معدنی می توانند به جلوگیری از پوکی استخوان در مردان و زنان کمک کنند.

کاهش التهاب

به گفته بنیاد ورم مفاصل، سیب زمینی زرد و ارغوانی می تواند تورم را کاهش دهد. این می تواند به معنای حفاظت از ورم مفاصل و روماتیسم باشد.

سیب زمینی حاوی موادی است که خاصیت ضد التهابی دارد.

به گفته یکی دیگر از مطالعات آمریکایی، مصرف سیب زمینی می تواند آسیب های التهابی در مردان را تغییر دهد.

بهبود هضم و گوارش 

مقدار زیادی کربوهیدرات در سیب زمینی به سوخت واکنش ها در بدن برای فرآیندهای مختلف کمک می کند که یکی از آن ها هضم است. فیبر هضم را بهبود می بخشد. بیشتر فیبر در سیب زمینی در پوست آن پیدا می شود. و نشاسته موجود در سیب زمینی، حجم زیادی به مدفوع اضافه می کند، چون غیرقابل هضم است.

سیب زمینی می تواند اسهال را درمان کند. مصرف کالری و کربوهیدرات در طول اسهال می تواند به احیای سریع سطح انرژی کمک کند. می تواند روند ریکاوری را تسریع کند.

اما منظور از سیب زمینی، فقط گونه ی پخته شده یا آب پز است و نه سیب زمینی سرخ کرده .یک بسته چیپس سیب زمینی حاوی 120 گرم کربوهیدرات است.

تقویت ایمنی 

تحقیقات نشان می دهند سیب زمینی همچنین می تواند اثرات مفید بر سیستم ایمنی داشته باشد مطالعات نشان داده اند مصرف سیب زمینی ممکن است لکوسیت ها را کاهش دهد که به علت التهاب و یا زمانی که فرد بیمار است ، در بدن تولید می شود.

 

کمک به مدیریت وزن

سیب زمینی شما را برای مدت طولانی سیرنگه می دارد. پس اگر می خواهید وزن کم کنید، کمکتان می کند. نگران نباشید – نیازی نیست همیشه سیب زمینی بخورید تا وزن خود را چک کنید. هم چنین می توانید سیب زمینی پخته را با کمی بروکلی بخارپز شده و کمی پنیر کم چرب بخورید.

سیب زمینی می تواند مانع دریافت مواد غذایی شود. بازدارنده پروتئاز از سیب زمینی استخراج می شود تا دریافت غذا و افزایش وزن را کاهش دهد و از طرف دیگر، سیب زمینی می تواند منجر به افزایش وزن سالم شود. از آنجا که سبزیجات کالری دارند، مصرف آن ها در مقادیر نرمال می تواند منجر به افزایش وزن پایدار و سالم شود.

کاهش کلسترول خون 

خاصیت کاهش کلسترول سیب زمینی از محتوای فیبر آن ها می آید. سبزیجات منبع خوبی از فیبر محلول و نامحلول است – و اولی به کاهش کلسترول بد کمک می کند. مهم است توجه داشته باشید اغلب فیبر مفید سیب زمینی در پوست آن قرار دارد – و کندن آن به معنای از بین بردن فیبر است . هم چنین، سیب زمینی به تنهایی می تواند کلسترول را کاهش دهد – به شرطی که آن ها را سرخ نکنید. پختن سیب زمینی و اضافه کردن مقداری روغن زیتون روی آن می تواند یک میان وعده عالی باشد.

بهبود خواب 

پتاسیم موجود در سیب زمینی ها مثل آرام بخش ماهیچه عمل می کند و به خواب بهتر کمک می کند.

موثر در کاهش علایم قبل از قاعدگی 

خوردن آب سیب زمینی می تواند به تسکین علائم کمک کند. کربوهیدرات ها در آب می تواند به بالا بردن سطح تریپتوفان که یک آمینو اسید است و تولید سروتونین را افزایش دهد . سروتونین مسئول بهبود حالت و کاهش اضطراب است.

درمان سنگ کلیه 

به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، خوردن سیب زمینی ( با توجه به این که غنی از فیبر هستند ) می توانند سلامت کلی را بهبود بخشیده و از عود سنگ های کلیه جلوگیری کنند . و از آنجا که سیب زمینی غنی از منیزیم است ( و کلسیم کم دارد زیاده روی آن می تواند به سنگ کلیه بیانجامد )، آن ها می توانند در جلوگیری از سنگ کلیه نقش ایفا کنند.

از بین بردن تیرگی های دور چشم

استفاده از سیب زمینی زیر چشم ها به از بین بردن حلقه های تیره چشم کمک می کند.

سیب زمینی خام را پوست کنده و آن را به تکه های بزرگ تقسیم کنید.

آن ها را در پارچه تمیز بپوشانید و حدود 20 دقیقه آن را روی حلقه های تیره بگذارید. به آرامی چشمان خود را با آب گرم بشویید.

این روش همچنین کمک می کند تا از شر چشمان پف کرده خلاص شوید.

درمان چین و چروک 

سیب زمینی  به خوبی در کاهش علایم پیری، به خصوص چین و چروک ، عمل می کند. آنتی اکسیدان ها در سبزیجات، مثل ویتامین ث، می توانند این کار را انجام دهند.

مالیدن خمیر سیب زمینی روی صورت می تواند شگفتی ایجاد کند. فقط سیب زمینی را پوست بکنید و خمیر را روی پوست بمالید. بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

از بین بردن لکه های سیاه 

سیب زمینی می تواند به از بین بردن نقاط تیره نیز کمک کند. این روشی است که می توانید از آن ها استفاده کنید:

سیب زمینی های پوست کنده را در مخلوط کن بریزید.

خمیر را روی صورت بمالید. به آرامی حدود 5 دقیقه ماساژ دهید.

صورت را با آب تمیز و سرد بشویید.

این کار را روزانه برای بهترین نتیجه تکرار کنید.

همچنین می توانید از سیب زمینی برای رفع لکه ها و جوش ها استفاده کنید. به سادگی از عصاره سیب زمینی به عنوان یک شستشوی صورت روزانه استفاده کنید. این درمان ممکن است به درمان جوش ها کمک کند.

استفاده از سیب زمینی به عنوان یک تمیز کننده می تواند به از بین بردن لکهای تیره و سایر ناخالصی ها روی پوست کمک کند. هم چنین برای پوست چرب خوب عمل می کند. برای این منظور، به یک خیار و سیب زمینی نیاز دارید.

این دو را با هم حدود 20 ثانیه ترکیب کنید.

یک قاشق چای خوری جوش شیرین و مقداری آب را به این مخلوط اضافه کنید. از آن برای تمیز کردن چهره استفاده کنید – پس از آن می توانید با آب بشویید.

درمان آفتاب سوختگی

سبزیجات به خوبی برای درمان آفتاب سوختگی کار می کنند. فقط تکه های سیب زمینی سرد را روی قسمت های آسیب دیده پوست قرار دهید. آن ها را حدود 20 دقیقه بگذارید و بردارید. هم چنین می توانید عصاره سیب زمینی را در موضع مورد نظر بمالید. انجام این کار یک احساس خنک می دهد و حتی برنزه شدن را از بین می برد.

کمک به روشن کردن پوست 

آیا می دانستید که سیب زمینی عامل روشن کننده طبیعی پوست است ؟ این کاری است که می توانید با سبزیجات انجام دهید:

یک سیب زمینی خام بردارید و ماسک را روی صورت بمالید. با آب بعد از 30 دقیقه بشویید.

استفاده از این کار به طور منظم می تواند باعث تمیز و روشن کردن صورت شود.

هم چنین می توانید از عصاره سیب زمینی و لیمو برای روشن تر کردن پوست استفاده کنید. ماسک لیمو می تواند به عنوان سفید کننده ملایم عمل کند.

درمان پوست خشک 

اگر پوست خشک دارید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به آشپزخانه بروید. یک سیب زمینی و نصف قاشق چای خوری کشک بردارید.

سیب زمینی را با کشک مخلوط کنید.

خمیر را روی صورت بمالید و 20 دقیقه آن را رها کنید.

با آب معمولی بشویید.

این ماسک موجب رطوبت پوست می شود و پوست خشک را درمان می کند.

از بین بردن سلولهای مرده 

به سادگی می توانید سیب زمینی رنده شده و پوست کنده را روی صورت بمالید و به مدت 10 دقیقه بگذارید. با آب تمیز بشویید انجام این کار به طور مرتب می تواند به حذف سلول های مرده پوست و جوان سازی پوست کمک کند.

بهبود کلاژن پوست

سیب زمینی غنی از ویتامین ث است. ویتامین ث کلاژن می سازد. خوردن سیب زمینی به طور مرتب ( به روش سالم ) می تواند به بهبود سلامت کلاژن کمک کند.

فایده سیب زمینی برای مو 

سیب زمینی فواید خیلی مهمی برای مو به همراه دارد. آن ها به کند شدن سفیدی موهای زود هنگام و حتی جلوگیری از ریزش مو کمک می کنند – هر دو شرایط می توانند بر اعتماد به نفس فرد تاثیر بگذارند.

 

کمک به درمان موهای خاکستری

سیب زمینی می تواند برای مو شگفتی ایجاد کند و از سفیدی زودرس جلوگیری کند

پوست های سیب زمینی را در یک ظرف آب بجوشانید. سطح آب باید روی پوست را بپوشاند.

پس از جوش آمدن آب را صاف کنید.

از این آب برای شستشوی مو بعد از شامپو زدن استفاده کنید. این می تواند رنگ طبیعی موهای شما را ترمیم کند.

جلوگیری از ریزش مو

ماسک مو که شامل سیب زمینی و عسل است می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

سیب زمینی را پوست کنید و عصاره آن را بگیرید.

دو قاشق سوپ خوری این عصاره سیب زمینی را با 2 قاشق سوپ خوری آلوئه ورا و 1 قاشق سوپ خوری عسل مخلوط کنید.

این مخلوط را به ریشه ها بزنید و پوست سر را ماساژ دهید.

موهای را با کلاه دوش بپوشانید و بگذارید چند ساعت بماند.

مو ها را با شامپو ملایم بشویید.

می توانید ماسک را دو بار در هفته برای نتیجه بهتر بزنید.

مضرات خوردن سیب زمینی :

براساس گزارش وزارت کشاورزی آمریکا ، آمریکایی ها بیشتر از سایر محصولات غیر از گندم ، سیب زمینی مصرف می کنند و این محصول را مهم ترین محصول گیاهی در کشور ساخته. اگرچه آن ها مقادیر قابل توجهی فیبر و مواد غذایی از جمله ویتامین ث و پتاسیم را تامین می کنند ، ممکن است موجب عوارض جانبی برخی افراد شوند. دانستن این اثرات ممکن است برای تصمیم گیری خردمندانه رژیم غذایی لازم باشد.

قند خون :

سیب زمینی، به خصوص سیب زمینی پوست کنده، شاخص بالایی از گلیسمیک دارد، به این معنی که ممکن است به شدت قند خون خود را تحت تاثیر قرار دهند. بعد از خوردن یک وعده گلیسمیک بالا، قند خون و انسولین بالا میرود به همین دلیل، خوردن سیب زمینی به مقادیر زیاد و یا به خودی خود ممکن است ریسک عدم تعادل خون، عدم تعادل اشتها، دیابت نوع 2 و مشکلات دیابت را افزایش دهد. چیپس و سیب زمینی سرخ کرده گلیسمیک بالایی دارد. برای محافظت در برابر عدم تعادل در سطح قند خون، سیب زمینی را با پوست و غذاهایی با گلیسمیک کم، مانند غلات سبوس دار و یا شیر کم چرب ، مصرف کنید.

تاثیرات سیب زمینی بر افزایش وزن:

اگر سیب زمینی سطح قند خون را خنثی کند ، ممکن است گرسنگی را بین وعده های غذایی افزایش دهد که می تواند منجر به پرخوری و افزایش وزن شود. آماده کردن سیب زمینی با کره، پنیر، و خامه ترش، مقدار قابل توجهی چربی و کالری به رژیم غذایی اضافه می کند که ممکن است به افزایش وزن نیز کمک کند. سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی همچنین غنی از چربی و کالری هستند.

خطوط و ماشین آلات

ارائه شده توسط شرکت راهکار نوین اسپادانا :

 

  • خط کامل تولید سیب زمینی فرنچ فرایز French Fries ( سیب زمینی خلال شده و نیمه سرخ شده و منجمد )
  • خط کامل تولید چیپس سیب زمینی (چیپس ساده و کتل چیپس) و انواع اسنک
  • خط کامل تولید پوره (پرک) سیب زمینی
  • خط کامل تولید نشاسته سیب زمینی
  • خط کامل تولید هاش براون Hash Browns 
  • ماشین آلات سورتینگ سیب زمینی و پیاز
  • ماشین آلات شستشوی سیب زمینی
  • سیستمها و تجهیزات ذخیره و انبار سیب زمینی و پیاز
  • ماشیین آلات تمام اتوماتیک پوستگیری پیاز
  • ماشین آلات انجماد سیب زمینی و سبزیجات به روش IQF ( تونل انجماد )

 

آیا میدانید ؟

سرانه مصرف سیب زمینی در ایران 45 کیلوگرم است درحالی که میانگین جهانی مصرف سیب زمینی تنها 34 کیلوگرم اعلام شده است . سرانه مصرف این ماده خوراکی درکشورمان از مصرف جهانیان 11 کیلوگرم بیشتر است ولی این رقم در مقایسه با سرانه 120 کیلوگرمی کشورهای پیشرفته رقم پایینی است پس ارزش غذایی سیب زمینی باید در سبد خانوار جایگاه ویژه ای داشته باشد زیرا می تواند هزینه خانوار را در مصرف محصولاتی مانند برنج کاهش دهد.

از حدود پنج میلیون تن تولید سیب زمینی در کشور، 500 هزار تن آن در صنایع تبدیلی مصرف می‌شود که رقم پایینی است بنابراین باید تلاش کنیم تا با تبیین ارزش غذایی سیب زمینی، مصرف آن را در صنایع تبدیلی نیز افزایش دهیم.

مطالب بیشتر

هنوز به دنبال چیزی هستید؟